Av rah - 23 augusti 2015 16:00

Söndag 23 aug

Nästa resa bar iväg runt kl 16 på em och skulle gå mot GEKÅS i Ullared.

Shoppingparadiset som många älskar.

Vi åkte hela vägen ner. Stannade 16 km innan Ullared där vi sov på en större rastplats. Det var stjärnklart och jättefin kväll.

Måndag 24 aug

Framme i Ullared runt kl 8 på morgonen. Vi var i varuhuset hela dagen och handlade. Alltid lika roligt att göra fynd. Tv5 var där och filmade så man fick vara på sin vakt om man inte ville bli med på film. Inte så mycket folk så man kunde strosa runt i varuhuset ganska fritt. Skönt och slippa trängsel.

Vi åkte ner till campingplatsen på eftermiddagen och fick en bra plats.

Tisdag 25 aug

Regnet öste ner på natten och hela dagen. Ett riktigt shoppingväder med andra ord. Vi gick från campingen ner till Gekås och handlade hela dagen. Vid tillbaka vägen regnade det ordentligt. Men vi hade regnkappor och täckte över kundvagnen med plast så allt klarade sig från väta.

Onsdag 26 aug

Vi handlade det sista på fm och åkte sen hem mot Nykvarn igen. Husbilen välfylld med gula påsar från Gekås med massor av fina fynd.

Av rah - 8 augusti 2015 08:00

Lördag 8 aug

Vi startade vår långresa efter frukost. Solen sken och det var 22-23 grader redan då. Efter några timmar stannade vi och åt lunch utanför husbilen i mysig miljö.

På eftermiddagen stannade vi vid Timrå, Skepshamns café som även har en liten camping. Det var fantastisk havsutsikt och mycket hemtrevlig ställe. Men ack så dålig standard på serviceanläggningen. Det var utedass och väldigt enkel dusch. Dåligt med tanke på ett högt campingpris.

Cafét har fått mycket beröm för sina räksmörgåsar. Så till kvällen gick vi upp till cafét och köpte varsin. Men det var burkräkor och inte alls som vi hoppats på. Till priset 125 kr per smörgås. Nej den köper vi inte mer. Trodde att det skulle vara handskalade räkor åtminstone. På kvällen kom ett ordentligt regnväder som gav sig till slut. Vi tog en promenad runt det magiska området och tittade.. Tidigare har detta område varit militärövningsområde.

Söndag 9 aug

Åkte vi vidare efter frukost mot Skellefteå. Vädret var tippen med härlig sol och 20-22 grader. Vi stannade efter vägen och åt en smarrig lunchbuffé .

Runt kl 15 var vi framme vid Skellefteå camping och vi fick en fin plats. Härlig camping med jättefint servicehus. Solen sken och det var skönt ute. Vi gick en promenad runt området. Det fanns ett härligt poolområde med äventyrspool och två bubbelpooler. Men vi avstod att bada då det blåste lite kallt.

Istället bastade vi i bastun vid servishuset. Det var härligt !

Måndag 10 aug

Efter frukost fortsatte vi vidare norrut. Solen sken och det var runt 20 grader. Vi stannade i Luleå och vandrade lite runt staden och åt en god lunchbuffé på en Thairestaurang i centrum.

Senare på eftermiddagen kom vi fram till Pajala campingplats. Vi fick se några renar som sprang över vägen på ditresan. De gick så sakta intill vägen och tog det riktigt lungt. Det var en solig och varm kväll.

Vi hade räknat med massor av mygg. För det har man ju alltid hört att ni norrland kryllar det av mygg. Men vi såg bara några enstaka som flög omkring. När sen eftermiddag gjorde sig påmind tog vi en dusch och provade campingens bastu, det var härligt. På kvällen njöt vi av kvälls-solen och Agnetha pysslade med sitt hantverk

Tisdag 11 aug

Vi åkte förbi den mycket vackra kyrkan i Pajala. Se mer info i våran KYRKBLOGG. Sen åkte vi vidare norr ut.

Vi stannade till vid Polcirkeln för en fotosession.

Tanken var att vi skulle stanna för natten i Alta (Norge) men vi bestämde oss att köra ända upp till Nordkap samma dag. Så vi åkte bil från kl. 9:30-21:00. Det kändes i hela kroppen.

Vägen fram till Nordkap var HELT underbart vacker. Vilka vackra vyer vi fick se. Helt fantastiskt.

Väl framme i Nordkap var det fullt med husbilar. Solen sken och det var  helt underbart. Kvällen bjöd oss på en  helt fantastisk solnedgång runt kl. 22:30. Solen var helt röd och det var magiskt i luften.

Massor av bussar med turister hade kommit under kvällen. Så vi var många som bara njöt av den fantastiska solnedgången vi fick uppleva.

Onsdag 12 aug.

Vaknade av att det ösregnade och det blåste mycket kraftigt. Dimma och det gick absolut inte att se någonting av den vackra utsikten över havet. Så glada vi var, att vi valde att åka hela vägen till Nordkap igårkväll. Hade vi kommit fram idag så hade vi varit besvikna att vi inte kunnat se någonting. Regnet öste ner och det var stormvindar. Det gick  inte att andas i motvind när man gick ut. Vi lämnade Nordkap efter frukost och vädret blev bättre ju längre bort vi kom. Nu var vårat mål att komma till Andernes vid Lofoten.

Vi körde bil hela dan och vid kl. 21:30 tiden stannade vi vid en rastplast och gjorde kväller. Den låg vid en dal där på nordsidan och solen nådde inte dit. Det var ca 7 grader och det kändes lite småkallt.

Torsdag 13 aug

Vi startade den fortsatta resan tidigt. Det var kallt och vi ville bara vidare så vi fick sol och värme igen. Det var gott om snö på fjälltopparna längs resan.

Vi stannade vid en rastplats och åt frukost i husbilen. Sen åkte vi hela vägen till Andernes på Lofoten. Helt underbara vyer efter hela vägen. Som en sagovärld.

Vi var framme sent på em och vi bokade in oss på Andernes Camping med underbar havsutsikt.

Det blåste ordentligt och det var kallt. Vi tom slog på värmen i husbilen. Vi åkte ner till byn och tittade lite.

Var förbi bokningen för valsafari som Robban ville åka på. Han fick plats i en båt i morgon em.

Vi grillade lite gott och somnade gott efter det.

Fredag 14 aug

Vi sov gott på campingen i Andernes och hade en mysig sovmorgon. Vädret var blåsigt men uppehåll. Ute på havet blåste det hårt och valsafarit var därför inställt.

Vi promenerade längs med stranden och sanden var vit och finkorning. Man fick en känsla av att man var vid medelhavet.

Ett okänt djur kom springande från ett gryt vid stranden och kastade sig i havet. Den simmade på rygg och såg ut att njuta av vattnet, det var en havsutter.

Lördag 15 aug

Äntligen sken solen och vinden har avtagit lite. Robban fick komma iväg på den efterlängtade valsaffarin.

De var ca 8 st i en större gummibåt som åkte ut på havet. De behövde inte åka långt förrän de fick se en hel släkt på ca 35 späckhuggare som simmade runt och lekte. Glädjen var stor och massor av bilder togs. Det var en unik händelse då späckhuggarna inte kommer in så nära land endast mot våren.

På eftermiddagen lämnade vi Andernes och åkte vidare mot Sverige. Agnetha kastade i en flaskpost i havet och hoppas att någon ska hitta den i framtiden. Vi åkte nästan ända fram till Björnliden och stannade på en större rastplats och sov där under natten.

Söndag 16 aug

Efter en god natt sömn åkte vi vidare efter frukostbestyren. Vi körde fram till Kiruna och handlade lite.

Vi hittade sen en fin camping i Gällivare.

Vi fick plats 31 som var en finfin plats vid ån .

Vi riggade markis och möbler ute och njöt av solen på kvällen så länge det gick. Helt myggfritt till våran stora glädje. Vi kände ganska så snart att här ville vi stanna några dagar.

Måndag 17 aug

Vi tog en förmiddagspromenad till Gällivare Slakteri med kylväskan i handen. Vi köpte nystyckade entrecote som vi planerade att grilla till kvällen. Tillbaka till husbilen med köttet och sen gick vi åt andra hållet ner till Gällivare centrum för att handla lite. Solen sken och det var underbart ute. Trots det valde vi att basta på kvällen vilket var jätteskönt. Härligt med campingplatser i norr där det alltid finns bastu. Vi grillade entrecoten och kompletterade med goda tillbehör. Köttet var helt underbart gott och kniven bara gled ner i köttet när man skar det.

Tisdag 18 aug

Vi åkte förbi Gällivare Slakteri och köpte med oss mer av det riktigt fina köttet. Sen fortsatte våran resa  söder ut.

Vi stannade i den lilla byn Hakkas där Agnethas mamma och mormor/morfar kommer ifrån. Vi åkte runt i byn och tittade och fotade. Känns roligt att varit där.

Vi åkte vidare ner til Överkalix och hittade en mysig och liten camping vid  Kalixälven. Vi fick en fin plats med några meter till älven. Jättefin utsikt.

Vädret var underbart med sol och värme. Riktigt mysig sommardag. Campingen har en uppvärmd utomhuspool som vi badade länge i. Jätteskönt !

Onsdag 19 aug

Då var det dags för den stora dagen. Robban fyllde 50 år . Han har i många år önskat sig en resa till nordNorge och titta på valar på sin 50 årsdag. Nu har han fått uppleva det och är mer än nöjd. Känns kul att jag fick dela den upplevelsen med min stora kärlek. Själva födelsedagen firade vi där i Överkallix. Vi skålade på morgonen med god champagne.

Vi badade fler gånger i den sköna polen då solen stekte och det var underbart väder.

På kvällen gick vi till en mysig restaurang och åt en trerätters middag som smakade jättegott.

I paketet från mig låg det biljetter till premiärkvällen till Hjalmars Revy i Örebro. Samt biljetter till Partaj på Cirkus i Stockholm i vinter. Mörkret lägger sig i Överkalix.

Torsdag 20 aug

Efter frukost lämnade vi Överkalix efter några riktigt sköna dagar.

Vi åkte vidare och hamnade i Mosjön strax norr om Örnsköldsvik vid byn Husum. Vi hittade en liten mysig camping som låg vid vattnet men tyvärr för nära E4an.

Solen sken och det var runt 25-27 grader. Vi satt ute och njöt av kvällen.

Fredag 21 aug

Efter frukost åkte vi sista biten hem och sov hemma den natten. Semestern har varit underbar och vi var mer än nöjda.

Av rah - 31 juli 2015 08:00

Nästa helgtripp gick till Frövi norr om Örebro. Där det finns en liten camping vid namnet Prästryggs Campingen. En camping med enklare standard men fin och ordnad badstrand.

Vi åkte hemifrån på fredag 31 juli. Det hade regnat massor och gräsmattan till campingen var blöt och mjuk.

Under fredagen kom det lite regnskurar .

Lördag 1 augusti var det en stor bakluckeloppis med över 70 säljare på campingen. Agnethas dotter kom från Örebro och besökte oss där. Vi åt lunch och njöt av det soliga och fina vädret som lördagen bjöd på.

På em åkte hon hem till Örebro.

På kvällen grillade vi och mös. Solen fortsatte att skina och vi promenerade runt området och kikade lite.

Söndag 2 augusti åt vi frukost utomhus i solkenet innan vi åkte hemåt.

Av rah - 17 juli 2015 09:00

På vår nästa resa begav vi oss till Malmköping Bad och Camping som bara ligger en timmes bilväg från bostaden.

Campingen låg jättefint med sluttning ner mot sjön Hosjön. Fantaskisk utsikt och hela stället kändes väldigt familjärt och mysigt.

Vi fick en fin campingplats nr 82 med härlig sjöutsikt ,bredvid järnvägsspåret där det finns en museumjärnväg med spårvagnar som åker förbi då och då.

Badet var fint och en härlig restaurang med levand musik på helger.

Servisehuset var jättefint och rent. Med kristallkrona i taket.

Lördag 18 juli

Det hade regnat hela natten. Vi var på en stor Bakluckeloppis på en stor parkering intill campingen. Vädret var växlande och vi kunde sitta ute i kortbrallor och linne. Härligt. Senare på em gick vi ner till Malmköping och handlade lite. Under kvällen grillade  vi och hade det riktigt mysigt.

Sopsoteringen på campingen var enormt noggran. Med massor av olika tunnor att sortera sina sopor i.

Söndag 19 juli åkte vi hemåt efter frukost.

Av rah - 23 juni 2015 09:00

Denna resa blev en längre då vi hade våra första 2 semesterveckor.

Vi startade från bostaden 23 juni och begav oss i sakta fart mot Malmö för att hälsa på Agnethas son bor där med sin sambo.

Vi stannade första natten på Caravan Clubs camping Sandvik utanför Linköping. Vi var dit sommaren 2014 och då bodde vi i en campingstuga. Campingen ligger så fint i en liten sluttning med underbar utsikt över sjön Roxen. Vädret var växlande oh det kom en och annan liten regnskur under kvällen. Vi fick plats 21 på deras "gräddhylla" och vi var nöjda med det.

Den 24 juni sken solen så fint på morgonen men sen blev det regn igen. Vi kom iväg runt lunch och nästa stopp var en camping i Ljungby vid namnet Tipi. Där hade allt stannat i utveckling och servishusens standard var mycket låg. Men det fick duga att sova en natt där.

Den 25 juni fortsatte vi resan efter frukost mot Malmö. Vi stannade i vid Center Syd och åt en underbar lunchbuffe vid Linnea & Basilika som vi verkligen rekomenderar. På em kom vi fram till campingen Habo Ljung Camping strax utanför Malmö. Vi hittade campingplats 159a. Kvällens väder var molning och 16 grader. Var är sommaren ? På kvällen åkte vi in till Malmö och träffade Agnethas son med sambo. Sonen grattadesi efterskott  på 29 årsdagen med tårta och present. Senare åkte vi tillbaka till kvällen och sov så gott i husbilen.

Den 26 juni hade vi mys på campingen och promenerade runt och tittade på området. Vi satt en tag på sandstranden och njöt av värmen och utsikten. Bron över till Danmark såg man längre bort. På kvällen åkte vi in till Malmö och träffade Agnethas son med sambo. Vi blev bjudna på en underbar fiskmiddag. Sonen borde bli kock för han har stora talanger att laga underbar mat. På kvällskvisten åkte vi tillbaka till campingen.

Den 27 juni åkte vi till Lund på två  bakluckeloppisar. Agnetha hittade garn och fick fylla på sitt garnlager. Vi njöt av dagen på campingen och på em kom sonen med sambo till oss och vi grillade och hade det mysigt under markisen vid campingen. Vi grillade kött och potatisknyten och rundade sedan av med jordgubbar och och grädde. Mums mums. På kvällen gick vi ner till havet och det var helt vindstilla. Badplatsen är mycket långgrund och badvänlig. Men vi avstod att bada :-) Senare på kvällen vinkade vi av sonen och hans sambo när de åkte hem till Malmö igen. Hoppas vi får ses snart igen.

Den 28 juni packade vi ihop och åkte vidare mot Växjö. På ortens camping fick vi en fin campingplats nr 47 med sjöutsikt. Kvällens väder var sol och underbart. Så skönt att sitta ute och njuta på kvällen. Robbans barndomsvän och hans familj kom till campingen med sin husbil sent på kvällen . Vi ska nu semestra ihop några dagar.

Den 29 juni åkte vi iväg mot Kalmar. Vi stannade vid Gergdala Glasbruk och tittade på när de blåste glas. Man blir imponerad av deras kunskap. Vi åt en underbar räksmörgås till lunch.

Sen åkte vi vidare till Kosta Outlett och glasblåseri. Vi handlade lite i butikerna och titta runt i området. Därefter åkte vi till Stensö Camping strax utanför Kalmar för att ta kväller. Solen sken och det var 21 grader ute. Vi grillade och hade det riktigt mysigt.

Den 30 juni åkte vi vidare .Strålande sol och 25 grader. Det kan ju inte bli bättre. Vi åkte in till Kalmar Centrum och besökte slottet. Vi vandrade runt och tittade på den härliga trädgården och njöt av solens strålar. Mot eftermiddagen åkte vi ut Öland och stannade på Degerhamns Ställplats. Den hade vunnit pris som årets finaste ställplats 2014. Det var verkligen fint där. Alla husbilar stod ute på en udde med havet runt om. Solen sken och det var underbart. Endast 150 kr  inkl el per natt kostade. På kvällen grillade vi och spelade kubb.

Den 1 juli åkte vi ner till Ölands södra udde och tittade på fyren Långe Jan. Fanstaskt fin utsikt och underbart sommarväder. Sen åkte vi längs hela Ölands östkust upp till Byxelkrok. Vi stannade vid en liten fiskehamn och köpte rökt fisk och åt en enklare lunch. Väl framme i Byxelkrok promenerade vi runt och kylde ner oss med varsin mjukglass i värmen.

Därefter åkte vi till Löttorp och där hade vi bokat bord på LAMMEN och GRISEN. Vi åt en helt underbar måltid med massor av gott kött och oändligt med tillbehör att äta till. Det stället rekomenderar vi verkligen. Vi stod på restaurangens ställplats under natten.

Den 2 juli åkte vi hemåt och var hemma på kvällen. Det var 30 grader varmt och solen lös så underbart

En liten avstickare till Västervik hann vi med på hemvägen.

Av rah - 18 juni 2015 14:45

Vi startade vår midsommartripp ca kl 10 mot Nyköping. Åter igen var det dags att prova en helt okänd campingplats. Mycket spännande

Under resan stannade vi till vid Råvalla och åt en himla god hamburgare på MAX som var en av deras nyheter. Intill låg en mataffär som vi köpte färska jordgubbar inför midsommarfikat.

Regnet öste ner hela resan och vi insåg att det var bra med gummistövlar denna helg.

Väl framme vid Strandstuvikens Camping fick vi en fin plats nr 51 med fantasktisk havsutsikt. Vi blev väldigt nöjda.

Vi tog en härlig promenad längs sandstranden och tittade på alla svanar som låg och guppade i havet.

Det visade sig att det var ett naturreserat tvärs över vattnet i den lilla viken . Med rikt fågelliv.

På kvällen fick vi sällskap av våra vänner och vi fick platser snett mitt emot varandra.

På fredagen var det midsommarafton och regnet fortsatte att ösa ner.

Vi åt en jättegod silllunch med färskpotatis och en hemmagjord nubbesallad dessutom.

Vi åt på papptallrikar och plastbestick för att riktigt" känna av "campinglivet

Vi fick kura i husbilarna då regnet bara öste ner. Vi såg via fönstret att campingvärden kämpade nästan ensamma med att klä och resa en midsommarstång i ovädret. Barnfamiljerna samlades i det stora tältet och dansade runt den symboliska midsommarstången där istället. Därefter blev det fiskdamm för alla barn.

Vi spelade yatzy och mös under husbilsmarkisen under kvällen.

Den obligatoriska grillningen blev senare på kvällen. Då hade ösregnet övergått till korta skurar.

Midsommardagen blev vädret något bättre med lite sol och vi tog en kort promenad ner till stranden och tittade på horisonten och tog fina bilder.

Sen åkte vi vidare till Nyköping och promenerad runt i stan och tittade. Hittade en Tairestaurang med underbar mat. Därefter åkte vi hemåt för att packa om husbilen inför nästa resa.

Av rah - 6 juni 2015 11:00

Vi startade redan tidigt lördag förmidag med sikte på Örebro. På Gustavsvik Camping har vi bokat in oss.

Det regnade lite här och där under resan och vid Råbyheds rastplats stannde vi och åt en smarrig sallad i husbilen.

Strax efter lunchtid var vi framme i Gustavsvik Camping. Det var fint och äventyrsbadet låg precis intill

Vi tog en promenad runt området och det fanns utomhusgym, äventyrsö och det stora badhuset med äventyrsbad

På eftermiddagen kom Agnethas dotter Jessica med sin sambo Mickael. Vi fikade lite och laddade inför minigolftävlingen vi utmanat dem i.

Det var en jättefin äventyrsbana med många roliga banor. Jättekul. Mickael blev segrare i familjetävlingen med ett slag i marginal till tvåan Agnetha.

Sen åkte grillen fram och vi grillade kött och smaskiga potatisknyten till middag. Det var strykande åtgång på det :-) Så det var gott med andra ord :-)

Söndagen blåste det ordentligt och vi hade en mysförmiddag i husbilen och sen plockade vi íhop och åkte hemåt.

Men innan vi åkte ifrån Örebro åkte vi hem till Jessica och Mickael och hälsade på i deras mysiga lägenhet.

Efter en jättehärlig helg i Örebro var vi nöjda och det kändes skönt att komma hem igen :-)

Av rah - 22 maj 2015 14:00

Det var helgen 22-24 maj som var det dags att åka ner mot västkusten och målet blev CaravanClubs camping  vid namnet Kärradals camping utanför Varberg. Just denna camping är bara för Caravan Clubs medlemmar.

Vi åkte nerresan via Göteborg. Vi tog en underbar fika med räksmörgås på RASTA i Arboga. Den var supergod och vi reste nöjda vidare mot västkusten.

Väl framme i Kärradal finns det två campingar intill varandra  med nästan samma namn så det är lätt att ta fel.

Vi fick plats 101 i närhet av servicehus och dansbana. Vi insåg att det var gott om långliggare där. Campingen var mycket städad och ordnad överallt.

På eftermiddagen gick vi ner mot havet och följde strandkanten med rundvandring i Kärradal. Så vi var ute i 1,5 timmar och gick. Kändes skönt efter lång husbilsresa.

Middagen på kvällen blev jättegoda räkor med smakrik romsås och nybakat bröd. Till det blev det lite gott vin.

Regnet öste ner på kvällen så vi åt den goda middagen inomhus.

Lördagens väder var växlande molningt/sol. På eftermiddagen blev det strålande sol och vi satt ute hela eftermiddagen/kvällen i solskenet och bara njöt. Vi fick härlig färg i ansiktet och armarna.

Till kvällen blev det grillning och Mello.Vi blev glada att Måns och Sverige tog hem segern.

Söndag fm checkade vi ut och i styrde kosan mot ULLARED och Gekås. Vi hade tur att åka dit en dag med lite folk i butiken så man kunde titta runt i lugn och ro. Efter en heldag på GEKÅS blev bilen välfylld  med kassar åkte vi sakta hemåt.

Vi tog vägen över Jönköping hem så vi fick njuta av den härliga utsikten över Vättern på hemvägen.